Fysiske sprogmiljøer: en forskningsforankret guidebog

De sidste par år har gode miljøer og anvendelige strategier, der alle understøtter børns sprogtilegnelse og sprogudvikling, været i fokus inden for børnesprogsforskningen. Justin Markussen-Browns ph.d.-afhandling er en af de mange forskningsbidrag til området. Afhandlingen omhandler kvaliteten af danske daginstitutioners sprogpædagogiske arbejde, hvor fysiske sprogmiljøer er en af elementerne. Resultaterne viste, at kvaliteten kunne være højere, idet der var stor variation daginstitutionerne imellem. I den forlængelse har Justin Markussen-Brown, Sofie Neergaard, Sanne Schou Olesen og Fabio Trecca udgivet bogen ”Fysiske sprogmiljøer: en forskningsforankret guidebog”. Bogen er formet som en guidebog til det pædagogiske personale i vores daginstitutioner, samt forældre, som ønsker at optimere barnets fysiske sprog- og literacymiljøer.

Hvorfor fokus på fysiske sprogmiljøer?

Gode tale- og skriftsprogskompetencer er uundværlige kompetencer, som udvikles tidligt, og dermed kan fokus og understøttelse give gode muligheder for en stærk udvikling af disse kompetencer hos alle børn uanset sproglig og social baggrund. Som en del af arbejdet med tale- og skriftsprogskompetencer er det fysiske sprogmiljø afgørende. Børnenes omgivelser skal inspirere og opmuntre børnene til at få en nysgerrighed for sproget – og denne nysgerrighed er vigtig for deres videre sprogudvikling og sprogfærdigheder.

Bogens indhold

”Fysiske sprogmiljøer” tager os i hånden og gennemgår teorien og forskningen bag fysiske sprogmiljøer. Kapitel 1 og 2 gennemgår det teoretiske og empiriske grundlag for arbejdet med fysiske sprogmiljøer, mens kapitel 3 beskriver kvaliteten af de fysiske sprogmiljøer i de danske daginstitutioner. I forlængelse af det beskriver kapitel 4 vigtigheden af et godt lyttemiljø for sprogudviklingen. Til sidst gennemgår kapitel 5 idékataloget, hvor man kan finde inspiration til arbejde med de fysiske sprogmiljøer.

En klar anbefaling!

Personligt er jeg begejstret for bogen af flere grunde. For det første er bogen forskningsforankret. Flere og flere kommuner og daginstitutioner har fået øjnene op for vigtigheden i arbejdet med tidlig sprogindsats og forskningens klare resultater inden for området. For det andet henvender bogen sig til det pædagogiske personale og forældre, hvormed forskningsresultater ikke bare forbliver i forskningsverdenen. For det tredje er den håndgribelig ved bl.a. at indeholde et idékatalog, men også refleksionsspørgsmål efter hvert kapitel, der giver konkrete redskaber at arbejde med. En klar anbefaling herfra!

 

Justin Markussen-Brown, Sofie Neergaard, Sanne Schou Olesen og Fabio Trecca.

Fysiske sprogmiljøer – en forskningsforankret guidebog

Forlag: Dafolo

ISBN:  978-87-7160-658-4

Maria Kjems Christensen er cand.mag. i lingvistik med speciale i børns sprogtilegnelse og sprogudvikling.

8 kommentarer til “Fysiske sprogmiljøer: en forskningsforankret guidebog”

  1. Mange tak for anmeldelsen! Den gør mig nysgerrig. Du skriver, at “Børnenes omgivelser skal inspirere og opmuntre børnene til at få en nysgerrighed for sproget”. Kunne du måske uddybe lidt, hvilke elementer af det fysiske miljø bogen omhandler, og hvordan bogen sætter de konkrete elementer i forbindelse med børnenes konkrete reaktioner? På forhånd tusinde tak!

    Svar
    • Tak for feedbacken, Alexandra!
      Tilgangen lægger stor vægt på, at børnene er omgivet af sprog og muligheder for at lege og arbejde med sproget, specielt er der fokus på tydelig skriftsprog i miljøet. Det er vigtigt, at omgivelserne indbyder børnene til selv at tage initiativ til at lege med sproget.
      Jeg håber, du kan bruge dette korte svar til noget :)

      Svar
      • Hej Maria, tusinde tak for uddybningen! Interessant med skriftsprog i miljøet. Jeg er vejleder på et lille forskningsprojekt om børnesprog og vil anbefale bogen dér. Dbh, Alexandra

        Svar
  2. Hej Alexandra. Det var så lidt! Det lyder spændende med forskningsprojektet. Jeg håber, bogen kan bruges der :)

    Svar
  3. Dear Maria,
    is there any English version of your review freely available for non-danish speakers? Being a family member of mine one of the book’s authors, i’d be curious to read what technical writers think about his work :-)
    Mange tak .
    Best Regards,
    FG

    Svar
    • Dear Fulvio
      This review is only in Danish, and I’m afraid, I haven’t seen one in English yet.
      Best, Maria

      Svar
  4. (Du er velkommen til at slette denne kommentar – jeg kunne bare ikke finde dine kontaktdata nogen steder, så håber det er ok jeg skriver her :) )

    Hej Maria, spændende anmeldelse. Jeg er netop udkommet med “Bogen om alting, ingenting, Emil og dragen” – En nem guide for voksne med børn i alderen 2-10 år. Guiden opfordrer til at tage sit barn med i fortællerlegen, og indeholder små fortællinger og konkrete tip til at sætte gang den kreative sprogleg. Den er meget velegnet til sprogstimulering og jeg har fået feedback om at børn har åbnet op og fået gang i deres sprog og fantasi på en ny måde. Har du lyst at læse og anmelde den?
    Bedste hilsner Rie

    Svar

Skriv en kommentar