Center for Stemmestudier ved Aarhus Universitet

I juli 2022 blev en ny forskningsenhed ved Aarhus Universitet godkendt – Center for Stemmestudier, eller Center of Voice Studies. Hvorfor et center for stemmestudier? Hvorfor nu? Og hvem står bag?

image002
Vidste du, at pindsvin producerer alle mulige interessante vokaliseringer? Slå op på pindsvin, , og du vil opdage gryntende og snusende og tudende og pindsvinelyde lyde som disse, som du måske kender fra haver og skove.

Først en note om stemmen. Langt de fleste mennesker kommunikerer med brugen af lyde, der kommer ud af deres kroppe. Lyde produceret af vokalkanalen er særligt relevante. Men lyde er langt fra begrænset til menneskelig kommunikation. Vokal variation er overalt omkring os, uanset om vi kommunikerer med mennesker eller ikke-menneskelige dyr.

image003
De fleste af os vil være bekendt med kattespind og det spændende spørgsmål om, hvilke funktioner disse lavfrekvente vokaliseringer har! viola_purr2

Der er ingen tvivl om, at stemmen giver samtalepartnere et væld af meningsfuld information. Denne information er knyttet til vores kroppe såvel som vores kulturer. Blot ud fra et enkelt ord udleder tilhøreren ofte information knyttet til biologisk alder, biologisk køn, socialt køn, sundhed og den emotionelle tilstand og endda sind hos taleren. Men det er ikke her, vokal variation ender med hensyn til dets kommunikative potentiale: regionalt tilhørsforhold, etnisk baggrund, seksuel orientering, vokal tiltrækningskraft, moral, uanset om vi er enige eller uenige, kan allesammen kodes i vores stemmers mosaik. Og der er stadig mere, som stemmen gør for de fleste af os.

Stemmen har været så vigtig i menneskelig kommunikation, at endeløse sange og digte med fokus på emnet synes at være blevet produceret. Hør f.eks.

Og disse kom ud af en meget overfladisk internetsøgning!

image004
Jeg er en stemme for dem uden en stemme.

Stemmen er faktisk så grundlæggende for, hvem vi er, at den også er blevet brugt hyppigt metaforisk, som det også fremgår af sangtitlerne ovenfor. Sætninger kommer til at tænke på såsom “at give stemmen til dem uden en stemme” eller “find din stemme”.

Og lad os ikke glemme de globalt kendte eksempler, som ville få os, publikum, til at tænke på stemmen næsten som et magisk “organ”, som i tilfældet med Disneys Ariel i Den Lille Havfrue, hvor Ariel bytter sin stemme for muligheden for at komme tættere på hendes kærlighedsobjekt.

image006
Ariels stemme skiftes ud med Ursulas og bliver givet tilbage til hende i Den Lille Havfrue 1990.

Men hvordan definerer vi stemmen helt præcist? På tværs af discipliner har forskere brugt en meget bred vifte af både figurative og non-figurative betydninger af ordet. Selv inden for en enkelt disciplin er det slet ikke usædvanligt at støde på ret forskellige definitioner, og det kan derfor være ret almindeligt at finde et fravær af konsensus om, hvordan man analyserer vokal variation. Det er en af hovedmotivationerne for eksistensen af Center for Stemmestudier ved Aarhus Universitet.

Selvom Míša Hejná, grundlæggeren og den nuværende direktør for centret, primært identificerer sig som lingvist, har centret til formål at skabe et netværk for dem, der er interesseret i tværfaglige tilgange til stemmen. Vi har måske alle vores disciplinære hjem, men vi sigter efter at lære af vores besøg i hinandens disciplinære boliger. Hvordan tackler andre vokal variation og hvorfor? Hvilken slags spørgsmål er de interesserede i, og hvorfor ikke andre spørgsmål? Hvordan anvender de deres viden om vokal variation?

Siden grundlæggelsen af centret er vores tværfaglige repræsentation vokset, med i skrivende stund 30 medlemmer, tilknyttet 13 institutioner og 9 lande. Vores medlemmers discipliner omfatter filmvidenskab, informationsvidenskab, kulturvidenskab, lingvistik, litteratur, medievidenskab, musikvidenskab, psykologi og tale- og sprogterapi og æstetik, (i alfabetisk rækkefølge). Lige nu er medlemmerne primært forskere, men vi er meget glade for også at have et par praktikere i vores midte. Vi har udvidet siden vores beskedne begyndelse af de fem forskere baseret på Afdeling for Engelsk på Aarhus Universitet samlet af et Carlsberg-finansieret projekt med titlen “Det er ikke hvad du sagde, det er hvordan du sagde det’: en empirisk tilgang til mennesker stemme som det ydre udtryk for indre karakter” (Jens Kjeldgaard-Christiansen, Mark Eaton, Mathias Clasen, Míša Hejná, Zac Boyd  – de fem stemmeførere!). Men hvor skal vi hen i de kommende år? Finansierede projekter varer ikke evigt…

image007
Åbningen af Center for Stemmestudier. Halspine te købt hos Line Hassall Thomsen. Honning fra hendes have venligt foræret af Ushma Chauhan Jacobsen )(Foto taget af Míša Hejná)

Vi vil fortsætte med at afholde cirka 6 zoom-talks om året, som vi har gjort det seneste år. Selvom mange af os måske føler os temmelig over-zoome efter pandemien, er dette ikke desto mindre den mest tilgængelige måde for medlemmer af centret at mødes på. Hvis vi ønsker at blive eksponeret for en bred vifte af tværfaglige og tværfaglige perspektiver, skal centret være åbent på tværs af landegrænser. Nogle af vores medlemmer har desuden udtrykt følelsen af at føle sig lidt strandet og isoleret på deres hjemmeinstitutioner, og det at kunne zoome ind for at diskutere vokal variation med åndsslægtninge ses som lidt af en fornøjelse (eller det bliver jeg fortalt af nogle af de pågældende sjæle).

Centret åbnede officielt den 16. august 2023. I en ånd af tilsigtet rummelighed og tværfaglighed blev der sørget for halste og honning til de fremmødte, som kunne læse poesi om stemmen på væggene og deltage i perceptuelle eksperimenter knyttet til, hvilke stemmer der lyder attraktive (Hvorfor ikke hjælpe os med at finde ud af, hvilke stemmer der er attraktive og hvorfor?) og hvilke stemmer lyder onde og umoralske (Hvorfor ikke vurdere stemmerne fra Dungeons and Dragons her?). Vi var også meget glade for, at Sarah Mann og Ella Luhtasaari kunne sætte gang i tingene med deres musikalske recital, som demonstrerede for publikum det fantastiske potentiale i sangstemmen til at bevæge folk følelsesmæssigt.

image008
Billede 8: En af de mange konferencetalere – Mihoko Teshigawara , introduceret af Jens Kjeldgaard-Christiansen. (Billede taget af Mathias Clasen)

Åbningen blev fulgt op af vores konference, som omfattede discipliner som æstetik, medievidenskab, musikvidenskab, lingvistik og forskellige kombinationer af disse. Vi nød foredrag om emner lige fra stemmer i populærkulturen til stemmer i social-psykiatriske interaktioner med livlige og stringente præsentationer om forskning i stemmestudier. Vi sluttede på nogle noter, der tog os til kanten af menneskeheden, med stemmer af kunstig intelligens. Faktisk havde vi som mål at gå dristigt og udforske både mere og mindre konventionelle områder.

Open Access-procedurer bliver tilberedt, mens jeg skriver (i samarbejde med Oliver Niebuhr), og vi håber at holde denne underligt, men vidunderligt tværfaglige indsats i live i de kommende år, med kvartårige rater.

image009
voiceketeerne og Oliver Niebuhr (foto taget af Míša Hejná)

Vi får se, hvor fremtiden fører os hen… Forhåbentlig et godt sted! Selvom der ikke er nogen tvivl om, at vokal variation spiller en ekstremt vigtig rolle i vores liv, er der stadig mange huller i vores viden. Centret skal bidrage til at tilskynde til endnu mere tværfaglig forskning for at hjælpe med at tackle nogle af disse.

Og hvis du har lyst til at være med, så lad os det vide (humanvoice2023@cc.au.dk eller misa.hejna@cc.au.dk).

Anerkendelse: Jeg er Mathias Clasen meget taknemmelig for hans talrige kommentarer til en tidligere version af dette Lingoblog-bidrag.

Míša Hejná er lektor i engelsk sprog ved Afdeling for Engelsk ved Aarhus Universitet, Danmark. Hun er grundlæggeren og den nuværende koordinator af Center of Voice Studies på AU. Hun arbejder inden for områderne fonetik, sociolingvistik og tværfaglige studier.

Skriv en kommentar